Výroba vypletaných kolies
Tu sa budem snazit popisat vyrobu vypletaneho kolesa vyuzitelneho hlavne pri motorkach, ale tiez povedzme pri veteranoch.
Postup vyroby kolesa :
1. z vystrihovacky si namerame prislusne priemery ako pre naboj, tak rafik a plast + sirka kolesa. Dlzka obvodu O=PI*d
2. na A4 si po dlzke nakreslime pasiky prislusnej sirky. Vystrihneme a mozme zacat s vyrobou kolesa.
3. Lepenie naboja : na slamku si namotam 1 pasik sirky kolesa
a nan dalsi pasik uzsi aby nam tam vzniklo osadenie, ktore nam bude drzat vyplet. Toto sa moze lisit podla priemeru naboja (napr. pri sirke 10 mm ma druhy pasik sirku 7 mm)
4. tvorba rafiku : k nameranemu priemeru rafika priratame cca 2 mm a z takehoto priemeru si vyratame dlzku (napr pri povodnom d=50 mm sa dostaneme na d=52 mm-dlzka 164 mm) Zlepime prvy obvod. Potom postupne pridavame dalsie pasiky, az sa dostaneme na povodny d=50 mm (pri d=50 mm to je cca 5 pasikov z kanc. papiera, dlzky A4) zalepime len koniec posledneho pasika.
5. tekutym sekundovym lepom napustime obe strany rafika potom co ho sformujeme do kruhu, takisto napustime aj naboj. (POZOR, toto je velmi dolezite, inak dojde pri vrtani otvorov pre vyplet ku zborteniu rafika)
6. zratame si pocet spicov (bud priamo z vystrihovacky alebo z fotky originalu) a rozkreslime si ako budeme vypletat vyplet (ako priklad som pouzil nakres pre 40 spicov, cervena farba znaci vyplet z jednej strany, zelena z druhej)
7. dalsi pasik o dlzke vonkajsieho obvodu rafika (d=52 mm) rozdelime na taky pocet dielikov kolko bude v buducom kolese spicov, pouzijem odpichavatko dokial sa netrafime (cely obvod musime rozdelit na presne dany pocet dielikov, aby bol rozstup spicov rovnaky, co sa nie vzdy podari na prvy krat), potom tento pasik nalepim na vonkajsi obvod rafika.
8. nasleduje vrtanie prislusneho poctu dier na vyznacenych znackach a zbrusenie otvorov z druhej strany
9. vystrihneme pasik o dlzke vnutorneho obvodu z hrubsieho kartonu (sirka podla uvazenia, pri tomto rozmere kolesa cca 2mm) a vlepime ho zvnutra na miesta vyvrtanych otvorov, nasledne to znova cele prevrtame v miestach uz vyvrtanych otvorov (tymto sa snazim aspon trocha namodelovat specificky tvar rafika, toto sa da urobit aj tak, ze tam ten pasik vlepime este pred prvym vrtanim otvorov, ale potom sa moze stat, ze pri vrtani nie vzdy trafime stred vlepeneho pasika)
10. Sekundovym lepom (gel) prilepime na podklad ako naboj tak aj rafik (staci v par bodoch-potom budeme mat menej roboty pri odliepani celku od podlozky)-vystredime
11. podla nakresleneho planu vypletieme jednu stranu, potom sek. lepom (gel) prilepime drot ako na naboji tak aj v dierkach a nechame preschnut. Na vyplet pouzivam drot zo starej cievky.
Nasledne opatrne odlepime celok od podlozky, koleso otocime a zase prilepime k podlozke.
Vyplet zopakujeme aj pre druhu stranu. Tymto sme skoncili vyplet.
12. Po preschnuti kolesa s vypletom striekame prislusnou farbou.
13. Nasleduje lepenie pneumatiky, vonkajsi obvod urobime podobne ako rafik, akurat tu uz mame presne dany priemer kolesa priamo z vystrihovacky (postup podobny ako v bode 4)
14. Vystredime vypleteny stred s rafikom a vonkajsi obvod a na takto vystredeny celok nalepime na tupo boky pneumatiky. Tym je zakladne koleso hotove, pokial nam taketo koleso postacuje, mozme uz v tomto bode skoncit, pokial chceme aby koleso vyzeralo lepsie pokracujeme dalej. (na obrazku vpravo je koleso bez dalsich uprav, vlavo koleso s bombirovanymi bokmi aj upravenym obvodom.)
15. Vyrobime bombirovane boky pneumatiky (postup sa da najst na forach, ktore sa venuju pap. modelarstvu) Boky prilepime na koleso, cim ziskame pekny bocny profil pneumatiky, pokial chceme aj pekny obvodovy profil, pokracujeme dalej.
16. Na obvod zacneme lepit postupne sa zuzujuci pasik z vykresu (pri sirke kolesa 10 mm som postupoval takto: 1. pasik sa zuzoval z 10 na 8 mm, dalsi z 8 na 6 mm, potom 6 na 4mm, 4 na 2mm a 2 na 0 mm., dlzka je vzdy dlzka A4) Ja som potom este pouzil tmel na zahladenie povrchu pneumatiky.(tmel je nutne potom este brusit)
17. Na takto urobene koleso mozme nalepit dezen.
18. Posledny krok predsatavuje natretie gumy, vacsinou ciernou matnou farbou, cim vyrobu tohto typu kolesa ukoncime.
19. Toto bol klasicky vyplet kolesa, postup je mozno uplatnit aj na ine typy vypletu. Na dalsom obrazku je mozno vidiet trosku iny vyplet kolies motocyklovej studie Black Widow. ktoru mam rozpracovanu uz dlhsiu dobu.
Zaverom je este nutne dodat, ze mozno niektore postupy sa daju urobit aj jednoduchsie a elegantnejsie ako v mojom pripade, ale mne sa zatial tento postup osvedcil (pricom ale nevylucujem, ze v buducnosti v nom neurobim dalsie zmeny).